Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου 2013

STOP στα τέλη κυκλοφορίας; Ξεπερνούν τους 500 οι συμμετέχοντες στο Αγρίνιο


Κατόπιν του δημοσιεύματος της «Σ» στο φύλλο της Τρίτης, 24 Δεκεμβρίου 2013, με τίτλο «Κόλπο με τα τέλη κυκλοφορίας;», επανερχόμαστε στο θέμα, με περισσότερες πληροφορίες και πληρέστερη εικόνα για το τι πραγματικά συμβαίνει.
Κίνηση πολιτών ζητά ανταποδοτικότητα και εναρμόνιση με τα ισχύοντα στην Ευρώπη
Έκανε και πάλι φέτος την εμφάνισή της στο Αγρίνιο η Πανελλαδική Κίνηση Μη Ανταποδοτικών Τελών Κυκλοφορίας, η οποία μέσω μιας ακτιβιστικής ενέργειας ζητά ανταποδοτικότητα στα τέλη κυκλοφορίας και εναρμόνισή τους με τα αντίστοιχα τέλη που εφαρμόζονται στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Όσοι συμμετέχουν στην πρωτοβουλία αυτή, περισσότεροι από 500 Αγρινιώτες μέχρι στιγμής και αρκετές χιλιάδες πανελλαδικά, καταβάλουν συμβολικά το ποσό τους 1 ευρώ ως τέλος κυκλοφορίας, αντί για το ποσό που έχει ορίσει το υπουργείο Οικονομικών για το όχημά τους. Επιπλέον, καταβάλουν το ποσό των 25 ευρώ προς την Κίνηση αλλά και το Ινστιτούτο Καταναλωτών, για τα διάφορα έξοδα που υπάρχουν. Αν και η υπόθεση δεν έχει φθάσει ακόμα στα δικαστήρια, όπως είναι η απώτερη επιδίωξη, ώστε να φανεί και εκ των πραγμάτων η αποτελεσματικότητά της πρωτοβουλίας, η δυναμική που έχει αναπτυχθεί είναι ιδιαίτερα μεγάλη.
Ορμώμενη από την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου, η Πανελλαδική Κίνηση Μη Ανταποδοτικών Τελών Κυκλοφορίας, ξεκίνησε ως πρωτοβουλία από την Κέρκυρα το 2008 και τον δικηγόρο Γιώργο Καλούδη, της παράταξης Επτανησιακή Αναγέννηση. Τόσο απογοητευμένοι από την κάκιστη κατάσταση του οδικού δικτύου, όσο και από τα δυσανάλογα μεγάλα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνουν οι Έλληνες οδηγοί, ξεκίνησαν μια διαδικασία με τελικό σκοπό τη δικαστική διαμάχη με την πολιτεία. Εκεί θα απαντηθεί και το πλέον ουσιαστικό ερώτημα το οποίο τίθεται, το κατά πόσο δηλαδή υπάρχει ανταποδοτικότητα των τελών αλλά και για το εάν τα «φουσκωμένα» ποσά που καταβάλουν οι Έλληνες οδηγοί είναι δίκαια.
Η Κίνηση έφτασε και στο Αγρίνιο στα τέλη του 2011 με αρχές του 2012. Την περσινή χρονιά συμμετείχαν σ’ αυτήν περίπου 200 Αγρινιώτες και 300 Μεσολογγίτες. Ο Σωτήρης Τηγανίτας, εκπροσωπεί την Κίνηση στην πόλη μας και κατάφερε μέσω διαδικτύου να την επεκτείνει και σε άλλες πόλεις, με αποτέλεσμα αυτή να έχει πλέον πανελλαδική εκπροσώπηση. Ήδη μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 500 Αγρινιώτες συμμετέχουν ενώ άνθρωποι της Κίνησης θα βρίσκονται έξω από την εφορία Αγρινίου και τη Δευτέρα που μας έρχεται. Πέρα από ιδιοκτήτες ΙΧ, στο Αγρίνιο συμμετέχουν και κάποιοι ιδιοκτήτες φορτηγών, ενώ στην Πάτρα συμμετέχουν 700-800 ιδιοκτήτες ταξί. Πανελλαδικά, τα μέλη υπολογίζονται σε αρκετές χιλιάδες.
Το σκεπτικό που τους διακατέχει, είναι ότι δεν πρόκειται για «τζαμπατζήδες», ούτε σκοπός τους είναι να μείνουν μόνο στον ακτιβισμό αλλά επιδιώκουν ένα ουσιαστικό και τελεσίδικο αποτέλεσμα. Δεν αρνούνται την καταβολή οποιουδήποτε ποσού ως τέλος κυκλοφορίας, θεωρούν όμως απαράδεκτα τα ύψη στα οποία κυμαίνονται αυτά τα ποσά, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη του τον «φόρο αίματος», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Τηγανίτας, που πληρώνουν οι Έλληνες οδηγοί στην άσφαλτο καθημερινά. «Επιπλέον, είναι παράλογο», συνέχισε ο ίδιος, «ένα ΙΧ 2.000 κυβικών στην Ισπανία να πληρώνει 56 ευρώ τέλη κυκλοφορίας, ενώ στην Ελλάδα 500 ευρώ και άλλο τόσο φόρο πολυτελείας. Αυτό που θέλω εγώ προσωπικά, είναι οι πολίτες να μάθουν να διεκδικούν μόνοι τους τα δικαιώματά τους».
Το κόστος των 25 ευρώ που απαιτείται για όσους συμμετέχουν στη διαδικασία, είναι για την κάλυψη των εξόδων που απαιτούνται, για το 50σέλιδο κείμενο ανακοπής που περιλαμβάνει την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα τέλη κυκλοφορίας, τα έξοδα δικαστικού επιμελητή, τις φωτοτυπίες και τα διπλότυπα. Κατόπιν, όλοι οι οδηγοί λαμβάνουν ένα επίσημο, έγκυρο έγγραφο, το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν για πάσα χρήση και να το υποδείξουν αν τους ζητηθεί παραστατικό πληρωμής τελών κυκλοφορίας. Στην ουσία, τα έγγραφα αυτά αναφέρουν ότι εκκρεμεί δικαστική απόφαση η οποία και θα ορίσει το ποσό το οποίο θα πρέπει ο πολίτης να πληρώσει για τα οχήματα που έχει στην κατοχή του. Εξαίρεση υπάρχει για όσους επιθυμούν να προχωρήσουν σε πώληση του αυτοκινήτου τους, οι οποίοι δεν μπορούν να συμμετέχουν.
Στην Κίνηση αυτή, από φέτος συμμετέχει και η Ένωση Καταναλωτών Αιτωλοαρκανίας και το Ινστιτούτο Καταναλωτών, το οποίο και την υποστηρίζει. Όπως μας είπε ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΙΝΚΑ αλλά και της τοπικής Ένωσης, από τη στιγμή που ζητήθηκε η υποστήριξη της προσπάθειας αυτής, το ΙΝΚΑ έγινε αποδέκτης της πρότασης. «Μελετήσαμε σοβαρά τις θέσεις της Κίνησης και πιστεύουμε ότι έχουν βάση. Τα τέλη πρέπει να έχουν ανταποδοτικότητα, δεν είναι φόρος. Θα πρέπει να προσφέρονται οι υπηρεσίες τις οποίες υποτίθεται ότι παρέχει το κράτος. Θεωρούμε ότι υπάρχει βάση για προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και σε περίπτωση ακύρωσης, θα καταφύγουμε ακόμα και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο».
Όπως μας πληροφόρησε ο κ. Τηγανίτας, όλοι όσοι ακολούθησαν αυτή τη διαδικασία, δεν πιστώθηκαν τα χρέη αυτά στην εφορία. Αφού ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία, οι δικηγόροι οι οποίοι ασχολούνται με την υπόθεση θα προχωρήσουν τις διαδικασίες ώστε να πραγματοποιηθεί η εκδίκαση της μαζικής προσφυγής. Ο ίδιος ευελπιστεί ότι όταν τελικά θα γίνει αυτό, θα καταφανεί η αδικία που διέπει τον τρόπο υπολογισμού των τελών και θα πραγματοποιηθεί μια διαβούλευση για το πώς τα πράγματα μπορούν να βελτιωθούν.
Σε προηγούμενη δημοσίευσή μας επί του θέματος, είχαμε καταγράψει καταγγελίες πολιτών περί νομικά αστήρικτης διαδικασίας, υποκινούμενης με μοναδικό σκοπό το κέρδος. Όταν κατέστη δυνατόν όμως να έρθουμε σε επαφή με τους υπεύθυνους, διαπιστώσαμε ότι υπάρχει μια οργανωμένη κίνηση ανθρώπων που επιδεικνύουν γνήσιο ενδιαφέρον για το θέμα αυτό και παρακινούνται κάθε άλλο παρά από κίνητρα για ίδιον όφελος. Σε κάθε περίπτωση, μιας και το θέμα αυτό αλλά και η διαδικασία που ακολουθείται είναι πρωτόγνωρα, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα, επιφυλασσόμαστε για την αποτελεσματικότητα που μπορεί να έχει, χωρίς φυσικά να μπορούμε να προδικάσουμε το τι θα αποφασίσουν τα ελληνικά δικαστήρια. Όπως και να έχει όμως, αντιλαμβανόμαστε ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης, οι πολίτες διεκδικούν δυναμικά τα δικαιώματά τους, και αυτό είναι ίσως το πλέον σημαντικό.
Κώστας Καρακώστας
See more at

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου